Kia Optima Forums banner

Voor degenen met problemen met het schakelen van de transmissie

1 reading
190K views 99 replies 51 participants last post by  bigbxsallday  
#1 ·
Ik zag geen draad die dit TSB besprak (onderaan mijn bericht), dus ik dacht dat ik mijn updates zou geven.

Ik heb dit probleem al een tijdje met mijn auto en het onderdeel, stel je voor, stond in backorder. Het kwam eindelijk binnen en ik breng de auto maandag weg om de sensor te laten vervangen, wat naar verluidt 2-2,5 uur werk is. Dit is wat ik heb ervaren als gevolg van deze defecte sensor. Ik zal een update geven zodra deze begin volgende week is vervangen.

1. Harde/lomp/schokkerige transmissieschakelingen, soms zelfs aarzelend schakelen: deze harde schakelingen treden op totdat de transmissievloeistof is opgewarmd tot (of hoger dan) de 176 °F waarop de defecte sensor standaard staat. Zodra dit gebeurt, keren de schakelingen terug naar normaal. Dit is de reden waarom het moeilijk is voor de service om dit te repliceren, want tegen de tijd dat je naar de dealer rijdt, is je motor/trans/olie opgewarmd. (Ik heb het gele controlelampje van de motor aan, maar ben te lui geweest om te controleren welke transmissiecode het is van degenen die worden vermeld. Ter info, het is een OBD 2-trip-fout.)

2. Koppelomvormer vergrendelt niet onmiddellijk: dit lijkt een neveneffect hiervan te zijn, maar ik heb gemerkt dat het op mijn ritten van en naar mijn werk (toen ik de harde schakelingen had) ongeveer 15-20 duurt nadat ik ben begonnen met rijden totdat hij eindelijk vergrendelt en het motortoerental met nog eens 200-300 RPM verlaagt. Het is vaak genoeg van en naar mijn werk gebeurd, ik weet welke kilometerpaal op de snelweg ik moet bekijken om hem eindelijk te laten vergrendelen. Tot dit gebeurt, krijg je een beetje een brandstofverbruik.

=============

TSB- TRANS 043

groep: TRANS
Modellen: Zie de betreffende tabel op pagina 1 & 5
NUMMER: 043
DATUM: mei 2012

Technische servicebulletin

ONDERWERP: 6-versnellingen AUTOMATISCHE TRANSAXLE OLIE TEMPERATUURSENSOR DTC P0711, P0712 & P0713

Dit bulletin geeft informatie over het vervangen van de transaxle-olietemperatuursensor op 6-versnellingen automatische transaxles met DTC P0711, P0712 en/of P0713. Vervang de olietemperatuursensor als de huidige of historische code aanwezig is; vervang de transaxle niet. Om de reparatietijd van het voertuig te verkorten, kan deze procedure worden uitgevoerd met de transaxle in het voertuig geĂŻnstalleerd. Foto's worden op de bank getoond om de duidelijkheid en het begrip van deze procedure te vergroten. Dit is een generieke procedure en houdt geen rekening met kleine variaties tussen modellen.

DTC P0711, P0712 en P0713 kunnen worden ingesteld als gevolg van een defecte PCM, een open circuit of een slechte transaxle-olietemperatuursensor. Wanneer een van deze codes is ingesteld, is de standaardwaarde voor de transaxle-olietemperatuursensor 176 °F (80 ° C). Voordat u de temperatuursensor vervangt, voert u een component- en kabelboominspectie uit, zoals weergegeven in de KGIS DTC-diagnostiek. Ga pas verder met sensor R&R nadat u de juiste verbindingen, circuits en PCM-simulatiecontroles hebt bevestigd.

#4 ·
My gripe with the transmission is when it decelerates, it gets jerky downshifts at 30 & 20 mph
Hmm... dat is eigenlijk een goede zaak. De transmissie schakelt voor je terug, ook wel sport genoemd, voor het geval je weer gas moet geven. In principe hetzelfde als terugschakelen in een handgeschakelde auto. Ga eens in een paar DSG-auto's rijden en ze doen hetzelfde.

#3 ·
Dat herinnert me er echter aan dat er bij harde opschakelingen ook harde terugschakelingen zijn bij het vertragen.

#6 ·
Waar heeft u deze TSB gevonden?

#7 ·
Op mijn SX, wanneer ik de schakelflippers gebruik en vol gas geef, slaat hij de tweede versnelling over, of dat staat tenminste op het dashboard. Heeft iemand anders dit probleem gehad?

#8 ·
Op mijn SX, wanneer ik de schakelflippers gebruik en vol gas geef, slaat hij de tweede versnelling over of dat staat op het dashboardscherm. Heeft iemand anders dit probleem gehad?
Je wacht te lang met schakelen, dus doet hij het voor je en dan schakel je tegelijkertijd en sla je uiteindelijk een versnelling over. Daarom gebruik ik de schakelflippers niet! Gebeurt me altijd.

#9 · (Edited)
Bedankt voor het plaatsen hiervan. De schokkerige schakelingen in mijn '12 SX verschenen vanochtend en de CEL ging branden bij de volgende start. Ik neem deze info mee naar de dealer in de ochtend.

UPDATE: dit was precies het probleem. De geworpen code was P0713 en het duurde ongeveer 1,5 uur om de sensor te vervangen. Nogmaals bedankt!

#12 ·
Voor degenen die klagen over de "sportieve" schakelingen... je kunt ze opnieuw laten programmeren. Mijn SA (serviceadviseur) informeerde me dat er 3 geprogrammeerde modi zijn voor de 2.0T-auto's van 2012-heden. Niet zeker over 2.4's. Ze zijn sport, easy en iets anders. Ik zal het hem opnieuw vragen, want de mijne gaat voor zijn eerste olieverversing. Onze 2011 die geen programmeerbare opties had, rolde FOREVER... de vrouw vond het geweldig. Ik, die gewend was aan BMW's, was er een beetje 'meh' over. Maar ik hield van de MPGs die ik ermee kon halen. De 2013 haalt minstens 2 mpg minder dan de 2011.

Even ter info. Ik zal kijken of ik er meer info over kan krijgen.

#13 ·
Heb net mijn 10 maanden oude, 2013 Optima SX terug van de dealerservice. Had een paar keer last van ruw/schokkerig schakelen, waarna het motorlampje een paar dagen geleden ging branden. Heb de auto meteen naar de dealer gebracht, waar ze de olie temperatuursensor van de versnellingsbak moesten vervangen. Geen probleem, maar een beetje frustrerend om al zo vroeg een reparatie te moeten laten uitvoeren.

#17 ·
Update een jaar later...Ik had iets meer dan 9000 mijl op de auto toen de sensor uitviel. Ik heb nu meer dan 34.000 mijl gereden, dus ongeveer 25.000 mijl met de nieuwe sensor en heb sindsdien geen problemen meer gehad.

#18 ·
Ik heb het schokkerige schakelprobleem sinds dag één met mijn 2012 EX Turbo. Het is precies zoals beschreven in de eerste post. Zodra de motor/transmissie opwarmt, lijkt het weg te gaan. Natuurlijk is het in de winter veel erger.

Ik ben er een paar keer vroeg mee teruggegaan naar de dealer voor het probleem, maar aangezien er nog nooit een waarschuwingslampje is gaan branden, konden ze niets doen, of dat vertelden ze me tenminste. Ik heb nu iets meer dan 14.000 mijl en heb nog steeds nooit een waarschuwingslampje gezien. Zullen ze de reparatie uitvoeren zonder een indicatorlampje/foutcode om te bevestigen dat er een probleem is?

#19 ·
Dat hangt denk ik af van de dealer. Aangezien dit slechts een TSB is en geen terugroepactie, moeten ze het probleem "reproduceren", maar sommige dealers zullen wat proactiever zijn. Je zou de TSB mee kunnen nemen, evenals een afdruk van deze thread en kijken wat ze zeggen. Hoewel het er wel naar uitziet dat dit niet zal werken, aangezien je het al hebt ingeleverd.

Anders, als je dicht bij de dealer bent en het daar kunt afgeven zodat ze het 's ochtends vroeg kunnen controleren voordat de motor-/olietemperatuur is opgewarmd.

#21 ·
Nou, ik heb de mijne vanmorgen teruggebracht naar de dealer met de TSB in de hand. In principe vertelden ze me hetzelfde als de andere twee keer. Als er geen controlelampje of geschiedeniscode in de computer staat, kunnen ze niets doen, zelfs als ze het probleem hebben gedupliceerd. Ze stelden voor dat ik rechtstreeks met KIA moest bellen, wat ik deed. Ik vertelde de klantenservicemedewerker over de TSB en de houding van de dealers ten aanzien van het probleem. Ze vertelde me dat ze niets kon doen als de dealer het probleem niet kon dupliceren. Ik legde uit dat de dealer het probleem WEL had gedupliceerd tijdens een van de vorige bezoeken, maar dat ze niets zouden doen zonder een code. Na een paar keer heen en weer weigerde ze iets voor me te doen.

Ik ben dol op mijn Optima, maar dit liet me met een heel bittere smaak achter. Ik hoop dat ze me een klanttevredenheidsonderzoek sturen:(

#22 ·
Ik verliet gisteren het werk en merkte dat het oranje Check Engine Light ongeveer halverwege naar huis aanging. Ik belde de dealer en de servicemanager vertelde me om even langs te komen zodat ze het konden controleren. Het bleek de Transaxle Temp. Sensor te zijn. De monteur liet me de TSB hierover zien en legde uit wat er aan de hand was. Ze bestelden het onderdeel en zeiden dat het ongeveer een uur tot anderhalf uur zou duren om het te plaatsen nadat ze het hadden ontvangen. Ze zeiden dat het in de tussentijd prima was om met mijn auto te rijden. Ik heb echt geen ruw schakelen of andere transmissieproblemen met de auto opgemerkt. Mijn 2013 LX is pas ongeveer 10 maanden oud met ongeveer 7500 mijl op de teller. Dus ik ben een beetje PO'd dat hij zo snel voor ongepland onderhoud naar de garage moet. Het goede nieuws is dat het servicecenter van de dealer tot nu toe geweldig is geweest om mee te werken. Ze hebben me gisteren tijdens de spits geholpen en ik was er in minder dan 20 minuten weer uit. Ik neem aan dat ze me over een paar dagen zullen bellen om het werk in te plannen. We zullen zien hoe dat gaat...

#23 ·
Dus, is er een peiling gehouden over hoeveel mensen problemen hebben? Ik heb net 11.000 mijl op de teller staan met de onze en het schakelen gaat zwaarder dan een automaat zou moeten doen. Ik heb net vloeistof besteld om alles te spoelen, dus als dat binnen is, zullen we zien hoe dat de dingen beïnvloedt. Ik zit in een nogal unieke situatie, omdat ik in Italië ben met een Noord-Amerikaanse auto... de dealers en deze garantie-troep zouden de dingen op zijn zachtst gezegd "leuk" kunnen maken... dus ik ben gewoon benieuwd wat iedereen zoal heeft meegemaakt. Ik heb gelezen over temperatuursensoren en de laatste tijd lees ik een paar berichten over scheuren in de transmissiebehuizing en het uitvallen van versnellingen :| Yehaw, de kistenprijzen voor een transmissie internationaal zullen me vast een aardige duit kosten... liever proactief zijn dan later achter de feiten aan hollen...

#26 ·
Is er dus een peiling gehouden over hoeveel mensen problemen hebben? Ik heb net 11.000 mijl op de onze gereden en hij schakelt harder dan een automaat zou moeten doen. Ik heb net vloeistof besteld om alles door te spoelen, dus we zullen zien hoe dat de dingen beïnvloedt als die binnenkomt. Ik zit in een nogal unieke situatie in Italië met een Noord-Amerikaanse auto... de dealers en deze garantie-troep zouden de dingen op zijn zachtst gezegd "leuk" kunnen maken... dus ik ben gewoon benieuwd wat iedereen heeft meegemaakt. Ik heb gelezen over temperatuursensoren en de laatste tijd heb ik een paar dingen gelezen over gebarsten transmissiebehuizingen en het uitvallen van versnellingen :| Yehaw-kistenprijzen voor een transmissie internationaal zullen me zeker een aardige duit kosten... liever proactief zijn dan later achter de feiten aan lopen...
Mijn 2.4 schakelt ook hard en aarzelend van de tweede naar de derde versnelling, maar geen andere versnellingen. Ik weet niet wat er mis is, maar hij gaat aan het einde van deze week naar de dealer!

#24 ·
Weet niet zeker of dit hetzelfde probleem is als de mensen met de grip problemen. Als ik hard optrek, verlies ik grip en gaat de tractiecontrole aan en schokt de auto totdat de grip terug is. De enige manier waarop ik dit heb kunnen beheersen, is door de tractiecontrole uit te schakelen, op die manier vertraagt de auto niet drastisch zodra de wielen spinnen. Gebeurt bij de eerste drie schakelingen, afhankelijk van hoe hard ik van de lijn vertrek.

Iemand ideeën??

#25 ·
Tractiecontrole werkt door een wiel dat "slipt" af te remmen. Zodra je de turbo op toeren brengt, probeert deze zo hard mogelijk het draaiende wiel af te remmen om je weer grip te geven, zodat je kunt blijven accelereren in plaats van gewoon het gas terug te nemen (wat BMW graag doet...). Het "schokken" is het wiel (of misschien beide voorwielen) dat grip verliest, de remmen pulseren om het draaien te stoppen en keer op keer grip terug te winnen. Meestal betekent het niet dat er iets kapot is, misschien heb je gewoon plakkerigere banden nodig, zoals ik. LOL! Turbo, FTW!

#29 ·
Ik heb onlangs ook mijn sensor laten vervangen. Ik heb nooit eerder problemen met de transmissie gehad (zoals schokkerig schakelen), maar het motorlampje ging branden en ik kreeg de P0713-code. Het grappige is dat ik na de reparatie heb gemerkt dat de schakelingen duidelijker lijken te zijn en dat de transmissie nu veel meer naar versnellingen lijkt te zoeken. Heeft iemand problemen GEHAD NA de reparatie die ze daarvoor niet hadden?

#32 ·
Ik heb onlangs ook mijn sensor laten vervangen. Ik heb nooit eerder problemen met de transmissie gehad (zoals schokkerig schakelen), maar het motorlampje ging branden en ik kreeg de code P0713. Het grappige is dat ik na de reparatie heb gemerkt dat de schakelingen duidelijker lijken te zijn en dat de transmissie nu veel meer naar versnellingen lijkt te zoeken. Heeft iemand problemen GEHAD NA de reparatie die ze daarvoor niet hadden?

Tony
Ik heb mijn auto weggebracht. De serviceafdeling vertelde me dat het systeem dat leert hoe je schakelt, zichzelf niet goed heeft gereset nadat ze de nieuwe sensor hadden geĂŻnstalleerd. Ze zeiden ook dat er iets mis was met de wastegate, hoewel ze niet in staat waren om precies te verwoorden wat het probleem was (ik heb het TSB-werk voor het wastegate-voltageprobleem al laten uitvoeren). In ieder geval, nadat ik de auto terugkreeg, rijdt ze weer als nieuw. Tot nu toe geen problemen met de transmissie.

Tony

#30 ·
Ik lijk hetzelfde probleem te hebben. Als het koud is, schakelt de transmissie niet goed. Als het warm is, is het prima. Het controlelampje van de motor is niet gaan branden. Ik heb hem naar de dealer gebracht en ze probeerden hetzelfde probleem te simuleren, maar beweren dat alles in orde is. Het lijkt erop dat ze niets zullen doen totdat het controlelampje van de motor gaat branden, en beweren dat KIA hen niet toestaat het te repareren totdat het waarschuwingslampje gaat branden.

Suggesties? Ik haat deze intermitterende problemen.

#31 ·
Ik heb ook langzame schakelproblemen als het koud is en het blijft hangen voordat de koppelomvormer inschakelt. Ik dacht dat het aan mij lag, dat ik "niet soepel reed" als ik 's ochtends haast had. Na ongeveer 10 minuten stopt het met beide fouten, net als u zei. Ik heb echter geen CEL. Oorspronkelijk wilde ik posten dat de transmissie de reden is dat deze auto 8 seconden nodig heeft om 60 te bereiken. Het is geen gebrek aan vermogen, maar een lange gearing die voorkomt dat de auto 7 tot 7,3 seconden sprints naar 60 haalt. Hoe dan ook, ik zal er de volgende keer dat ik onderhoud nodig heb naar vragen.